שירותי מחשוב לעסקים
שירותי מחשוב

מחשוב ענן – יתרונות וחסרונות

שירותי מחשוב | מחשוב ענן | תמיכה | ניהול מערכות מידע | ERP | פתרונות מחשוב

תחום מחשוב הענן כבש את עולם ה-IT בסערה. עסקים, חברות וארגונים, ללא קשר לגודלם, מבססים כיום את תשתית ה-IT שלהם בענן הציבורי, בענן הפרטי וההיברידי. לעומתם, ישנם את אלו הסוברים כי התבססות על מיחשוב ענן איננה מועילה ואף במקרים מסויימים עלולה לגרום לנזקים.  

לפיכך, ריכזנו עבורכם את רשימת היתרונות והחסרונות של מחשוב ענן שיש להכיר: 

יתרונות

תשתית ללא עלות: 

מחשוב ענן מחולק לשלוש קטגוריות עיקריות: תשתית כשירות (IaaS), פלטפורמת כשירות (PaaS) ותוכנת כשירות (SaaS).

היתרון המשמעותי המשותף ל3- הקט’ הללו הוא שאין צורך להשקיע בחומרה או בתשתית כלשהי, מה שחוסך לארגון הוצאות רבות על תחזוקת תשתיות IT והפעלה של צוותים. 

לשם המחשה – תשתית ניהול IT בסיסית כוללת השכרת שרתים, התקני רשת, חיבורי ISP, שירותי אחסון ותוכנה. בכל אלה אין את הצורך להשקיע כאשר מסתמכים על פתרונות מחשוב ענן.

מחשוב ענן יתרונות חסרונות

מינימום ניהול ועלות: 

כיצד חוסך מחשוב הענן בעלויות?

מחשוב ענן = אפס השקעה בתשתיות.

היות והלקוח אינו בעלי תשתית הענן אלא מוגדר כמשתמש בלבד, אין את הצורך מבחינתו בהוצאות תחזוקה וניהול הצוות עבורה. הניהול הוא באחריותו הבלעדית של ספק הענן ולא של המשתמש. בנוסף על כך, התשלום על משאבי הענן נעשה לפי שימוש –  משלמים רק עבור המשאבים שצריך ושום דבר מעבר.

נוחות אדמיניסטרטיבית: 

שימוש במחשוב ענן מייעל משמעותית את הנוחות האדמינסטריטיבית בארגון. למשל, בכל פעם שמתבצע שדרוג של חומרה, מבוזבז זמן רב בחיפוש אחר ספקי שירות, ניהול משא ומתן על הצעות מחיר ותעריפים, קבלת אישורים, הפקת הזמנות רכש, המתנה למשלוח, הגדרה של התשתית וכו’. עם שירותי ענן, מספיק להשוות בין ספקי שירותי הענן הטובים ביותר לבין התוכניות שהם מציעים, ולשכור את שירותיו של הספק המתאים ביותר – תהליך מהיר אשר חוסך זמן יקר והרבה מאמצים. 

נגישות ותשלום לפי שימוש: 

משאבי ענן נגישים בקלות ברחבי העולם מכל מקום, בכל זמן ומכל מכשיר.

התשלום עבור שירותי הענן נעשה לפי מידת השימוש – בדומה לחשבון הטלפון או החשמל. 

לעומת זאת, בתשתיות IT התשלום נעשה ב”מכה אחת”, למרות שלא כל המשאבים מנוצלים באופן אופטימלי, ולכן ההשקעה בעצם מתבזבזת. 

אמינות: 

תשתית בענן מגדילה את מהימנותם וזמינותם של האפליקציות והשירותים בה. *לתשתית שירותי הענן זמינות גבוהה מזו של שירותי ה- IT.

בקרת נתונים: 

יתרון נוסף של הענן, הוא בכך שהוא מרכז את כלל הנתונים ממספר מקורות / פרויקטים למקום אחד. לקוח משתמש המעוניין לבדוק מידע מסויים, יקבל תמונה מלאה של כלל הנתונים מבלי הצורך לבקר בכל מקור כזה בנפרד. 

גיבוי ושחזור נתונים: 

אובדן נתונים – לרבות מידע קריטי, עלול להסב נזק משמעותי לעסק, במקרים רבים אובדן מידע יגרום להפסדי סכומי כסף גבוהים, פגיעה לרעה בתדמית ובמותג של העסק ואף במקרים מסויימים לקריסתו.

בשירותי ענן ניתנת האפשרות לבצע גיבוי אוטומטי של כל הנתונים על בסיס קבוע., כך שבעת תקלה של אובדן מידע כגון: מחיקה בשוגג, אסון טבע או קריסה של הכונן הקשיח, ניתן תמיד יהיה לשחזר את המידע מחדש לנקודת זמן עדכנית.

אחסון ענק בענן: 

רוב שירותי הענן מספקים שטח אחסון חינמי, מאובטח ובעל נפח עצום. 

עדכוני תוכנה אוטומטיים: 

עדכון תקופתי של המערכות בארגון – לדוגמא, עדכון גירסת ווינדוס 10 – עלול לעיתים להיות משימה מתסכלת. על מחלקת ה-IT מופקדת המשימה לעדכן את המערכות עבור כל אדם / מחשב באופן אינדיבדואלי, מה שלא רק מבזבז זמן יקר, אלא גם משפיע על הפרודוקטיביות. לעומת זאת, בשימוש ביישומים מבוססי ענן, המערכות מתעדכנות אוטומטית ללא כל מעורבות מצד המשתמשים.

חסרונות 

שימוש בענן דורש אינטרנט מהיר עם רוחב פס גדול: על מנת לגשת לשירותי הענן, צריך שיהיה חיבור אינטרנט מהיר באופן תמידי עם רוחב פס גדול – בעיקר להורדה / העלאה של קבצים אל/מהענן.

סכנת השבתה: מכיוון שביצועי הענן תלויים במהירות האינטרנט ורוחב הפס, תמיד קיימת האפשרות של הפסקה של השירות, מה שעלול לגרור להשבתה של העסק. 

שליטה מוגבלת בתשתית: מכיוון שהלקוח איננו הבעלים של תשתית הענן, אין לו שליטה (או יש לו רק גישה מוגבלת) ברמת הניהול של תשתית הענן.

גמישות מוגבלת: הענן מספק רשימה גדולה של שירותים, אך צריכתם מותנית בהגבלות רבות, והגמישות אף היא לעיתים מוגבלת עבור היישומים או הפיתוחים של הלקוח. כמו כן, תלות בפלטפורמה או ‘נעילת ספקים’ יכולים לפעמים להקשות על הלקוח במעבר לספק אחר.

אבטחת נתונים: הענן הציבורי משתמש בחיבור אינטרנטי, בשל כך, הנתונים המאוחסנים עליו עלולים להפוך לפגיעים. יחד עם זאת, רמת האבטחה תלויה בספק תשתית הענן. לכן, לפני בחירה בשירותי ענן, חשוב למצוא ספק המיישם את קווי מדיניות אבטחת המידע באופן מקסימלי.

יחד עם זאת, במידה ומעוניינים באבטחה מלאה של הנתונים בענן, יש לשקול אפשרות ענן פרטי או ענן היברידי בעלות יקרה יותר.

נעילת ספקים: למרות שספקי שירותי הענן מבטיחים ללקוח כי הם יאפשרו לו לעבור לכל ספק שירות אחר בכל עת שיחפוץ, עדיין מדובר בתהליך סיזיפי ומתיש שאורך זמן.

העברת כל שירותי הענן מספק שירות אחד לאחר היא משימה מורכבת, במהלכה עלולים להיתקל בשלל בעיות ברמות שונות: תאימות, יכולת פעולה הדדית ותמיכה. כדי להימנע מבעיות אלו, לקוחות רבים בוחרים שלא להחליף את הספק.

בעיות טכניות: במצב של בעיה טכנית, לא ניתן יהיה לפתור אותה עצמאית במחשבי / תשתיות האירגון. האפשרות הקיימת במצב כזה היא לפנות לקבלת תמיכה מספק שירותי הענן, שלרוב איננו זמין 24/7.

למידע נוסף קראו גם על שירותי: