שירותי מחשוב לעסקים
שירותי מחשוב

ניהול טכנולוגיות ומערכות מידע במיקור חוץ

שירותי מחשוב | מחשוב ענן | תמיכה | ניהול מערכות מידע | ERP | פתרונות מחשוב

מאת: דוד מלר, מנכ”ל אדום אסטרטגיה ומערכות מידע

הקדמה
לאחר שהגדרנו את המושגים הבסיסיים בנושאי מחשוב (ראו מאמר “מה הן הדרכים היעילות בבניית שירותי מחשוב איכותיים”) ואכן הבנו שהמציאות היום יומית אינה מאפשרת לנהל עסקים יעילים ללא תמיכה איכותית של טכנולוגיות ומערכות המידע, נשאלות מספר שאלות:

  • איך טכנולוגיות ומערכות מידע יסייעו בייעול תהליכים עסקיים בחברה.
  • איך טכנולוגיות ופתרונות מחשוב יגדילו את שורת הרווח במאזן.
  • איך עושים זאת בחברות קטנות ובינוניות (חברות שמוגבלות בתקציבים) במינימום עלות ומקסימום יעילות.

תחילת הדרך לקבלת שירותי מחשוב איכותיים מתחילה במודעות ובהכרת ההנהלה שמינוי מנהל לנושא המחשוב אינו שונה ממינוי מנהל כספים, מנהל ייצור, משאבי אנוש או כל תחום מקצועי אחר. מנהל המחשוב בארגון אמור להיות איש מקצוע אשר מתמצא היטב בתחום, מכיר פתרונות מחשוב למיניהם, מכיר את השוק ויודע לדבר בגובה העיניים מול ספקי הפתרונות.

איך עושים זאת בחברות שאין בהם הצדקה להעסיק מנהל במשרה מלאה ו/או אין להם תקציב למשרה זו ?


הדרך הטובה ביותר להתגבר על מכשול של עלויות העסקה ו/או אחוז משרה נדרשת הינה על ידי העסקת מנהל המחשוב במשרה חלקית ובמתווה של מיקור חוץ.

קבלת שירותי מחשוב במיקור חוץ מעניק לארגון יכולת התמקדות בפעילות “הליבה” הארגונית מחד, ומאפשרת יתר גמישות בתגובה לטכנולוגיות חדשות, היענות טובה יותר לתנאי שוק משתנים, שיפור פרודוקטיביות וצמצום בעלויות מאידך.

אז מי הוא מנהל טכנולוגיות ומערכות מידע ?
מנהל המחשוב בארגון הוא אדם האחראי על כלל הטכנולוגיות ומערכות המידע בארגון. כחלק מתפקידו לוודא תפעול שוטף ותקין של מערכות ועובדי החברה. טכנולוגיות ומערכות מידע כוללות רכיבי חומרה, תוכנה, תקשורת אקטיבית, שרתים, תחנות קצה, אבטחת מידע ותמיכת מחשוב לעובדי החברה.

כאמור תפקיד זה משלב אחריות על מערכות מידע וטכנולוגיות, אבטחת מידע, תשתיות ורכש. תת תחומים שנמצאים באחריות המנהל הם:

  • מחשוב מרכזי (חדר שרתים) – חדר בו ממוקמים כל השרתים והמערכות הנותנות שירות לכל החברה.
    במקום זה מרוכז באופן פיזי כל המידע, התוכנות והידע.
  • תמיכת משתמשים (Help Desk) – צוות אנשי תמיכה הנותן שירות לעובדי החברה כאשר מי מהם נתקל
    בבעיות מחשוב. חלק מהבעיות נפתרות טלפונית ובחלקן נדרשת הגעה פיזית של איש תמיכה לעובד
    החברה. המטרה המרכזית היא לספק פתרון בזמן הקצר ביותר כדי לא לפגוע בתפוקת העבודה השוטפת.
  • אבטחת מידע – תחזוקה ותפעול מערכות אבטחת המידע , וידוא תקינותן, ובנוסף הצעת שיפורים
    והצעות התייעלות כדי להגן טוב יותר על המידע העסקי הרגיש.
  • תוכנות מרכזיות – ניהול תוכנות מרכזיות בארגון ואחריות על התאמתן לתהליכים בארגון כגון: רכש,
    שיווק, כספים, מכירות, תקציב, משאבי אנוש ועוד. בנוסף במידת הצורך התאמת המערכות לתהליכים
    חדשים או אפיון והגדרה של מערכות מידע חדשות. קיימת חפיפה בין תחומי העיסוק, היות שהתוכנות
    פועלות בשרתים, המוגנים באמצעות כלי אבטחת מידע, מחוברים בתקשורת, ומשרתות את המשתמשים.

חשיבות תפקיד מנהל טכנולוגיות ומערכות מידע, נובע מעצם חשיבות מערכות המחשוב עבור הארגון, התמיכה שעליהם לתת לנושאים העסקיים בארגון, והצורך לתת מענה בזמן אמת. כחלק מהגדרת התפקיד, המנהל חייב להיות מעודכן בשינויים ובהתפתחויות ולהתאים את טכנולוגיות החברה להתפתחות הטכנולוגית המואצת בשוק המחשוב בהתאם לצרכים ולתקציב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טכנולוגיית מידע כבסיס לתקשורת פנים ארגונית יעילה

תקשורת פנים ארגונית היא קריטית לתפעול יעיל של הארגון ובסופו של דבר לרווחיות שלו. זרימת מידע טובה בין כל המחלקות, בין ההנהלה לעובדים, בין השטח למטה, עדכון בזמן אמת ושימוש חכם בביג דאטה, עומד בבסיס העבודה בארגון. כשמשהו בתקשורת הזה משתבש, משתבשת כל שרשרת התפעול, קבלת ההחלטות מתבססת על נתונים […]

הטמעת מחשוב ענן בארגון

אם בעבר מחשוב ענן היה נחלתם של ארגונים גדולים בלבד, היום כבר ניתן לומר בוודאות שכל עסק, במיוחד עסקים קטנים ובינוניים, יכולים לצאת נשכרים מהטמעת מחשוב ענן כחלק בלתי נפרד מטכנולוגיית המידע בעסק. דווקא עסקים קטנים ובינוניים יכולים להנות בצורה מקסימלית מהגמישות שבענן בין אם בוחרים בענן פרטי, ציבורי או […]

טכנולוגיה חדשנית לחיסכון בהוצאות

מערכות מחשוב מתקדמות חוסכות כסף לארגון. זה פשוט כמו שזה נשמע. בין אם מדובר במערכות אינטגרציה, תפעול וניהול, כמו ERP ו-CRM אשר מייעלות תהליכים, ממזערות מקרים שבהן דברים נופלים בין הכיסאות ומאפשרות תקשורת טובה יותר ושקיפות בין כל חלקי הארגון. בין אם מדובר במערכות אוטומציה, אשר חוסכות כח אדם, מונעות […]

ERP – חידושים ושדרוג

תחום ה-ERP עובר בתקופה האחרונה שינויים ותהפוכות שנובעות משינויים בסביבה הדיגיטלית העסקית ומשנה את פניו. ממוצר מדף מנומנם, הוא הופך לפתרון עסקי-תפעולי דיגיטלי ודינמי שמחוייב לתת למשתמשיו פתרונות גמישים, חשיבה קדימת ויכולת מענה מהירה בשווקים דיגיטליים משתנים. תוכנות ה-ERP נגישות כיום גם בענן, והן מסוגלות לתת מענה הרבה יותר גמיש, […]

כיצד לבחור תשתית מחשוב בארגון?

כשארגון מקים לעצמו תשתית מחשוב, קיימת התלבטות על מה לבסס אותה. האם להקים תשתית פנים ארגונית המבוססת על שרתים פיזיים? האם להעדיף לבסס את מערכות המחשוב ואת אחסון המידע בענן? ענן ציבורי? ענן פרטי או לשלב את התשתיות באופן היברידי. מדובר באחת ההחלטות המשמעותיות והבסיסיות ביותר למערכות המידע בארגון, לכל […]